Business games zijn de laatste jaren steeds populairder geworden als middel om de bedrijfscultuur binnen organisaties te verbeteren. Deze spellen kunnen allerlei vormen aannemen en kunnen vaak zelfs specifiek op jouw situatie worden toegespitst. Maar wat bedoelen we precies met een ‘business game’ en hoe doe jij daar als ondernemer je voordeel mee? Wat zijn business games?Business games zijn in feit niets meer dan spellen die je met je personeel of team speelt. Met als doel het teamgevoel te vergroten. Voorheen waren de meeste business games niet veel meer dan bedrijfstoernooien, zoals het lokale horeca voetbaltoernooi. Iedereen wilde natuurlijk die beker maar voetbal is niet voor iedereen weggelegd. Als organisator rijst dan al snel de vraag, kiezen we voor een fysieke of niet-fysieke activiteit? Wel of niet fysiek bezig zijn?Tot nog niet zo lang geleden beperkten business games zich vooral tot sportwedstrijden zoals bedrijfstoernooien en bijvoorbeeld escape rooms. Voor veel mensen leuk om te doen maar tegelijkertijd loop je het risico een bepaalde groep die fysiek minder makkelijk mee kan komen, uit te sluiten. Business games verplaatsen zich dan ook steeds meer naar bijvoorbeeld het speelbord. Er komen steeds meer bordspelen uit waarbij groepjes deelnemers samen moeten werken om het spel te verslaan. Minstens net zo leuk en competitief en bovendien maakt dan iedereen kans op de gouden medaille! Iedereen belonen voor het meedoenInclusiviteit is het sleutelwoord bij business games. Niet alleen is het belangrijk dat iedereen mee kan doen maar ook dat iedereen het gevoel krijgt erbij te horen. Reik daarom bijvoorbeeld niet alleen een bokaal uit aan de winnaar maar geef iedereen een prijs voor het meedoen. Je kunt natuurlijk wel één grote beker of kampioensschaal uitreiken aan het winnende team maar geef dan ook iets kleins voor ieder individu als blijk van waardering voor het participeren met het evenement. |