Om een bedrijf goed te laten functioneren, is het belangrijk dat de werknemers het naar hun zin hebben en tevreden zijn over hun werkomstandigheden. De tevredenheid van werknemers kan op verschillende manieren worden verbeterd en het is belangrijk om op zo veel mogelijk verschillende manieren de werknemers tevreden te stellen en natuurlijk ook te houden. Want hoe tevredener de werknemers zijn, hoe beter hun werkprestaties zijn, wat weer resulteert in een hogere klanttevredenheid. Door het tevreden houden van je werknemers kan je indirect ook een competitieve voorsprong krijgen. In deze tekst staan een aantal tips die ieder bedrijf kunnen helpen. Een supermarkt in Breda of Schoonmaakbedrijf Antwerpen, het maakt niet uit. Een eerste aantal tips: waarderen en waardering aanmoedigenTen eerste, is het belangrijk om medewerkers gewoon te waarderen. Echt, het kan zo simpel zijn. Waardeer en beloon hun inzet of extra inzet. Ook dit kan worden toegepast op alle bedrijven, op een computerbedrijf in Groningen, of poetsbedrijven Antwerpen. Maar het is dus belangrijk dat je als werkgever je waardering toont aan je werknemers. Zeker als ze wat extra’s doen is het belangrijk dat die inzet herkent en erkent wordt. Zo wordt de kans dat ze dit vaker gaan doen ook groter. Maar niet alleen jij als werkgever moet je medewerkers complimenteren, het is ook belangrijk om onderlinge binding te motiveren. Want ook gezonde relaties tussen medewerkers of collega’s is essentieel voor werknemers. Hierdoor ontstaat er een veel sterker gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de afdeling waarop de werknemers werken. Dit valt te bereiken door evenementen te organiseren waarbij teamwork belangrijk is, of evenementen die in vallen onder groepsactiviteiten. Dit kunnen bijvoorbeeld etentjes, verjaardagen, borrels of weekendjes weg zijn. Een tweede aantal tips: zorg voor houvast, maar ook vrijheidIets wat ook voor een goede werkomgeving kan zorgen, is de perfecte balans tussen uitdaging en ondersteuning. Het is belangrijk werknemers genoeg uit te dagen zodat ze zich niet gaan vervelen, maar je moet ze als werknemer niet aan hun lot overlaten. Want dat dat zou er weer voor kunnen zorgen dat je te veel van ze vraagt, wat juist weer het tegenovergestelde van motivatie en tevredenheid bereikt. Geef werknemers mogelijkheden om goed hun taak te kunnen uitvoeren. Dit kan door het toelaten van een flexibele werkindeling, thuiswerken en stressmanagement. Het is ook belangrijk rekening te houden met het feit dat werknemers ook een leven buiten hun werk om hebben. Laat hen daarom werk en privé op een goede manier combineren. Een derde aantal tips: leiders en fouten makenZorg ervoor dat je je werknemers aan de goede leidinggevenden koppelt. Nieuwe medewerkers moeten nog worden ingewerkt, dus er moet ruimte zijn om fouten te maken. Deze ruimte zorgt voor zowel tevredenheid en ontwikkeling. Door het kiezen van een leider die geen fouten toelaat, gaat de tevredenheid snel naar beneden en ontwikkelen de nieuwe werknemers zich absoluut niet. Een goede leider is dus van cruciaal belang. Maar uit dit stukje moet je niet alleen halen dat een leider van goede kwaliteit moet zijn, het is ook belangrijk om mee te nemen dat er ruimte moet zijn om fouten te maken. Op die manier kunnen (nieuwe) medewerkers daar weer van leren en zo beter worden in wat ze doen. Op deze manier blijven ze ook tevreden.
|
https://trustlocal.be/antwerpen/antwerpen/schoonmaakbedrijf/ |