Vier strategieën om een bedrijf te kopenEr zijn een aantal strategieën om een bedrijf te kopen. De strategie die het beste bij u past, wordt meestal bepaald door de reden waarom u een bedrijf wilt kopen. Dit zijn de vier redenen en de daarbij passende strategieën.
ManagementAls manager kunt u, eventueel samen met een management team, een bedrijf overkopen om daar het management zelf uit te gaan voeren. Voor veel managers is het namelijk altijd al een ambitie geweest om uiteindelijk zelf een eigenaar van een bedrijf te worden. Dit kan op twee manieren worden aangepakt. U kunt stap voor stap een bedrijf overkopen. Hierbij is het voordeel dat u niet in een keer het hele bedrijf hoeft te kopen. Wilt u dat wel, dan kan dat natuurlijk ook. Dan vindt de transactie in een keer plaats. De koopstrategie die hier bij past, is management Buy-In, ofwel MBI Als manager kunt u ook het bedrijf overkopen waar u nu al werkt. Dit is voor een eigenaar een fijne optie omdat hij of zij dan niet aan een vreemde hoeft te verkopen en al een bepaalde hoeveelheid vertrouwen in het team heeft. Voor veel bedrijfseigenaren is het namelijk niet altijd even makkelijk om hun trots aan iemand anders over te dragen. De koopstrategie die hier bij past, is management Buy-Out, ofwel MBO.
StrategieEr zijn verschillende strategische redenen om een bedrijf te kopen. Dit kan zijn als investering of om vrijwel direct verschillende voordelen te realiseren. Een voorbeeld van deze voordelen is dat wanneer een output wordt verhoogd, de kosten lager per eenheid lager worden. De koopstrategie die hier bij past, is strategische acquisitie.
GroeiMet een groeistrategie heeft u voornamelijk het doel om de omzet en winstgevendheid te verhogen. U koopt dan een kleiner bedrijf met het doel om deze groot te maken. Belangrijk is dat het management hier ook klaar voor is, aangezien de grootte van het bedrijf enorm gaat veranderen. De koopstrategie die hier bij past, is de buy-and-buildstrategie. |
https://www.marktlink.com/ |